El Programa Làbora, d’inserció laboral de persones amb especials dificultats d’accés al mercat laboral, va rebre 8.103 derivacions des dels serveis socials de la ciutat durant el 2015. Totes aquestes persones van començar itineraris personalitzats, de les quals 1.537 van aconseguir un contracte laboral. Intermedia és empresa col·laboradora del programa Làbora.

La segona tinenta d’Alcaldia de Drets Socials de l’Ajuntament de Barcelona, Laia Ortiz, ha valorat positivament aquest 22% d’insercions, tenint en compte que es tracta de col·lectius que queden exclosos d’un mercat laboral agressiu i competitiu, com ara persones sense llar, víctimes de la violència de gènere i persones en situació d’irregularitat administrativa. Enguany, tant el consistori com les entitats impulsores (Creu Roja, FEICAT i ECAS) han reforçat el pressupost d’aquest programa passant dels 1,8 milions d’euros del 2015 als 3,2 milions al 2016.

Les dades aportades pel Làbora són també el reflex del rostre de la pobresa a la ciutat de Barcelona. Les persones  que han utilitzat el servei són principalment dones, en situació d’atur de llarga durada, i amb més de 45 anys. Nou barris, Sant Martí i Ciutat Vella són els districtes on més persones han estat ateses. Els sectors amb més volum d’insercions són el de la neteja amb un 60% i el de la salut, entre el 20-25%.

Durant el 2016, ja han estat ateses un total de 4.733 persones i 164 han estat inserides al mercat laboral. Es preveu que al darrer semestre de l’any es produeixin més insercions, ja que les persones que entren al programa inicien itineraris personalitzats de durada variable. Ramon Jané, director de cooperació de Creu Roja, ha assenyalat la importància d’aquests itineraris, adaptats a les necessitats de cada persona i la formació en competències, ja que un dels objectius principals és motivar a aquestes persones a trencar amb situacions cronificades i precàries.

Com a reptes per aquest 2016, Làbora es planteja incrementar les insercions fins al 25% i millorar les condicions laborals de les persones inserides, especialment pel que fa a la temporalitat dels contractes. També es millorarà el sistema informàtic de recollida dades per fer-lo més acurat i es fomentarà la coordinació amb altres serveis com Barcelona Activa, el Pla de Barris o el SAIER. En aquest sentit, Teresa Crespo, presidenta d’ECAS, ha anunciat l’avaluació del programa per part d’una empresa externa que pugui “demostrar efectivament que l’experiència és positiva, i que amb aquest programa hem aconseguit la fita d’una nova manera de treballar per la ciutat, amb els col·lectius que necessiten atenció més personalitzada”.

Catalina González, presidenta de FEICAT, ha remarcat que Làbora és un projecte de futur que “no vol donar una resposta puntual a una situació d’emergència, sinó que cerca la inserció de qualitat per fer front a una problemàtica estructural”.

El 6 de juny tindrà lloc l’Espai Làbora, una jornada de promoció del networking entre empreses i persones participants del programa.