VulnerabilitatQue puede ser herido o recibir lesión, física o moralment (Diccionari RAE). Que pot ésser danyat o sofrir perjudici (Gran Diccionari de la Llengua Catalana).

Fa temps, quan la gent em preguntava de què treballava, els deia que d’una cosa molt senzilla: ajudar a trobar feina a persones que tenen dificultats. Clar i entenedor malgrat que incomplet, molt incomplet… Ja la paraula dificultat implica conceptes diferents. Si la canviem per exclusió, continuarem igual. Si posem vulnerabilitat, la cosa es complica encara més. Són constructes i com a tal, poden tenir accepcions diferents segons es posi la mirada; (per exemple, vulnerabilitat es pot confondre negativament amb feblesa o pot ser entesa com a necessitat de suport). En el sector social, totes les paraules que hem emprat a l’inici d’aquest escrit parteixen d’un acord tàcit pel qual, més o menys, totes i tots tenim una mirada similar. Tanmateix l’estratègia d’intervenció també estaria força consensuada, si més no, en el camp que més conec que és el de la inserció sociolaboral. Termes com model de competències o itinerari, són comuns a la immensa majoria d’entitats que desenvolupen projectes d’aquest tipus. Però no és només de metodologia del que voldria parlar aquest escrit. Ens interessa, també, fer una petita reflexió al voltant del constructe vulnerabilitat.

Llegeix l’article complet aquí.

Sergi Pasqual és director de l’Àrea de Vulnerabilitat i Territorial de Girona de Fundació Intermedia.