En el marc del Programa Interllengua de Fundació Intermedia s’han conformat 6 grups de castellà i 4 de català, aquests últims gràcies a un nou conveni amb la Coordinadora d’Associacions per la Llengua

Durant el mes d’abril, un equip de 8 professionals de Fundació Intermedia ha portat a terme un projecte de formació virtual en llengua estrangera i formació instrumental bàsica per a joves i persones adultes procedents d’altres programes de l’entitat, en el marc del projecte Interllengua – Acollida sociolingüística per a persones migrades.

El projecte s’ha activat davant la impossibilitat d’oferir atenció presencial a les persones participants dels programes de l’entitat i com una eina de reforç per a les persones que tenen necessitat d’aprendre i/o millorar la llengua. Inicialment es van rebre 79 sol·licituds de persones interessades a participar en el programa, procedents d’altres programes de Fundació Intermedia com Mais, Més Feina, Incorpora Joves, Jo Puc, Tuc Tuc, PICE i Orienta.

En un primer moment, l’equip de professionals va adaptar les proves de nivell que se solen fer presencialment en un format on-line per poder organitzar els i les participants en diferents grups d’aprenentatge (neolectora, alfabetització, català, castellà). De totes les sol·licituds, finalment s’han constituït 6 grups de castellà formats per un total de 35 persones, que han estat ateses pels i les tècniques d’Intermedia i 4 grups de català formats per un total de 14 persones, que han estat ateses per la Coordinadora d’associacions per la Llengua Catalana (CAL), amb la qual Intermedia col·labora en aquest projecte.

Conveni col·laboració amb la CAL

Intermedia ha signat un conveni de col·laboració amb la Coordinadora d’associacions per la Llengua Catalana per fer-se càrrec d’aquests grups, a causa del volum de sol·licituds rebudes i al fet que les classes requerien grups molt reduïts d’alumnes. La CAL és present en molts espais i àmbits diferents gràcies a la col·laboració i el suport de centenars d’entitats, organitzacions i col·lectius.

Metodologia del projecte

La metodologia s’ha hagut d’adaptar a la situació de confinament a través de videotrucades i altres aplicacions de videoconferència o creació de vídeos per presentar la llengua. D’aquesta manera, s’han pogut establir tasques d’aprenentatge més formals, com la redacció o les fitxes d’activitats i tasques més informals, a través de vídeos i àudios.

La Milan és una persona participant d’un dels programes de l’entitat i ha participat en un dels cursos del projecte de llengua durant el confinament. “Aprendo castellano online a través de Intermedia. Nuestra tutora de castellano se llama Muntsa. Es muy simpática, amable y siempre está disponible cuando la necesitamos. Somos 4 alumnos de 3 países diferentes. Me gustan todas las actividades que hemos realizado y he aprendido el uso correcto de los verbos para mi vida diaria”, explica la Milan.

Un altre participant, Thami El Aoukli, assegura: “El curso de castellano me ha ayudado a aprender cosas nuevas, que no sabía qué querían decir. Le doy las gracias a Intermedia y, en particular, a mi profesora que me lo ha explicado de forma maravillosa. Yo he estudiado mucho, he practicado las actividades y me las he aprendido de memoria. De hecho, me he beneficiado mucho del curso.”

Programa Interllengua

Aquest projecte, que ha estat actiu durant tot el mes d’abril, forma part del Programa Interllengua, un projecte de llengua propi de la fundació que serveix per millorar les oportunitats econòmiques i laborals, comunicar amb l’entorn i fomentar la inclusió social. En el moment excepcional de confinament, Intermedia ha pogut desplegar i desenvolupar aquest projecte amb usuaris/es de diversos programes, enriquint l’atenció de les persones a distància.

El programa Interllengua de Fundació Intermedia contempla: Formació en llengua estrangera i Formació Instrumental Bàsica per a joves i persones adultes (Cursos de Castellà, Català, Alfabetització i Neolectora); Investigació i innovació en metodologia específica d’ensenyament de segones llengües i Formació de formadors/es i creació de materials, juntament amb l’Associació Comissió de Formació ACOF, de la que Fundació Intermedia en forma part amb 4 entitats més (PROBENSFundació Migra StudiumEicascanticFundació Servei Solidari) per proporcionar una formació completa i de qualitat als professionals o voluntaris que treballen amb persones migrades en els àmbits d’educació, acollida, mediació intercultural o orientació educativa i laboral.