Alguns/es participants han pogut presentar candidatura per gericultura o neteja en empreses de necessitats bàsiques i altres seguiran vinculades a Fundació Intermedia per seguir itineraris d’inserció laboral quan acabi el confinament.

La Mame té 50 anys i viu a Tarragona amb els seus tres fills. Participava, amb 42 dones més en un dels 3 grups de dones vinculades al programa Mujeres en Acción d’Ayuda en Acción que Fundació Intermedia implementa en el marc del Programa Aquí También en 3 escoles de Tarragona. Estava a punt per trobar feina quan es va decretar l’estat d’alarma per l’emergència sanitària del coronavirus.

Des d’aleshores, i davant la impossibilitat de fer atenció presencial, la tècnica d’orientació i intermediació laboral del programa ha hagut de redirigir l’acompanyament a distància, a través de Whatsapp, trucades i correu electrònic.

En un àudio de whatsapp enviat a la seva tècnica d’orientació, la Mame explica que va conèixer el projecte Mujeres en Acción a través d’una circular de l’escola on estudien els nens: “Vaig decidir participar-hi perquè vaig veure que m’ajudarien a prendre consciència dels meus interessos i valors professionals i que m’oferirien orientació laboral”.

Abans del confinament, el projecte dirigit a dones/mares que es desenvolupava a 3 centres escolars (Escola Sant Salvador -20 dones-, Institut Pont del Diable -13 dones-, i Escola Pau Delclòs -10 dones), va desenvolupar sessions grupals, tutories individuals, classes de llengua (principalment a Sant Salvador, on el 90% de les dones inscrites no tenen permís de residència i tampoc entenden massa l’idioma), competències TIC i accions de role-playing o simulacions d’speed dating per encarar-se ja al mercat laboral i al ventall de possibilitats que ofereixen les empreses dels sectors on els agradaria treballar.

La Mame s’estava preparant per trobar feina a l’àmbit administratiu però el confinament va fer que no pogués participar en l’speed dating amb empreses que Intermedia havia d’organitzat al Palau Firal i de Congressos de Tarragona el 19 de març i on havien de participar responsables de recursos humans d’empreses col·laboradores de la fundació com Carrefour MarketTradicionariusFundació OnadaEurofirmsFundació Sociosanitaria Santa TeclaSanitasAlcampoFCC, Catalunya Empleo, H10 Hotels, entre d’altres.

“Durant aquest temps, he après molt, des de refer el meu CV fins a poder participar en la fira d’ocupació o en una simulació d’speed dating, activitats que em van servir per entrar en contacte amb diverses empreses de diferents activitats. He après com funcionen les empreses i com que el confinament ho va aturar tot, vull seguir a Intermedia per aconseguir la feina per la qual m’estava preparant. M’he sentit molt acompanyada i motivada per la tècnica i des d’aquí li ho vull agrair”, explica la Mame.

La tècnica del programa, Mari Carmen Líndez explica que els grups dels tres centres havien aconseguit molta cohesió malgrat que els perfils de les dones participants eren molt variats: dones sense estudis, altres amb carreres artístiques, víctimes de violència masclista, algunes dones amb molta autonomia i altres amb una autoestima molt baixa.

Pel que fa al treball durant les setmanes de confinament Líndez ha pogut fer seguiment a les dones del programa: “Durant aquest temps, a les dones amb qui fèiem classe de llengua s’han facilitat eines per poder treballar des de casa, en canvi en els casos que estàvem desenvolupant l’itinerari personalitzat d’orientació laboral hem pogut presentar la seva candidatura a diferents empreses de necessitats bàsiques que necessitaven cobrir llocs de feina de gericultor/a i neteja.

“He centrat la major part del seguiment a facilitar la informació necessària bàsica en els seus idiomes –àrab, anglès i castellà- sobre la situació de l’estat d’alarma, per contribuir a la seva tranquil·litat. Ha calgut fet molt de suport emocional davant l’angoixa i la incertesa que han anat patint les dones participants al programa”, acaba Líndez.

Els reptes de les entitats socials durant la crisi del coronavirus

Pel que fa als reptes que s’han plantejat les entitats socials davant la crisi del coronavirus, la directora general de Fundació IntermediaSònia Moragrega, explica que encara s’està treballant per donar resposta a l’emergència però que després “moltes persones que ja vivien una situació de vulnerabilitat veuran agreujada la seva situació”.

En aquesta línia, Moragrega explica que pel que fa a l’emergència actual, els reptes de les entitats socials durant la crisi han girat entorn de tres eixos: primer, l’emergència sanitària i poder garantir el repartiment d’EPIs i tests ràpids per als serveis residencials, l’atenció domiciliària i l’atenció social de primera línia; segon, mantenir la sostenibilitat econòmica de les entitats i la sectorialització dels programes; tercer, treballar per aconseguir una bona articulació dins el tercer sector per fer una bona comunicació d’incidència.

Sobre aquest tercer eix, la directora general de la fundació explica que des d’ECAS i concretament des del grup d’ocupació, “s’està vetllant per assegurar la continuïtat dels programes i l’atenció a les persones vulnerables”.

Sònia Moragrega, adverteix que després del confinament caldrà adequar les actuacions i programes que desenvolupa l’entitat en funció de la situació que deixarà la COVID19: “A hores d’ara, a Intermedia ja estem iniciant la creació d’un servei específic d’acompanyament laboral en línia per a les persones que es trobin afectades per aquesta situació i ja preveiem la creació de programes específics per atendre aquestes persones i les seves necessitats”.

Ayuda en Acción va publicar un article sobre la dinàmica d’Speed dating, llegeix-lo aquí.