La UTE formada per la Fundació Intermedia, la Fundació Surt i Suara Cooperativa va finalitzar el passat 20 de gener, el programa Barris d’Oficis. El programa, que ha tingut la durada d’un any, s’ha plantejat com un projecte innovador de formació i ocupació per a persones residents a barris del Pla de Barris i en situació de vulnerabilitat social i laboral. De les 15 persones que van començar el programa 11 han finalitzat la totalitat de l’itinerari, la qual cosa suposa que un 73,33% de les persones participants han conclòs amb èxit el projecte.

Barris d’Oficis és un programa de formació i contractació de persones en situació de vulnerabilitat social i laboral impulsat pel Pla de Barris i gestionat conjuntament amb Barcelona Activa. Durant l’any 2019 hi han participat 81 persones dels diferents barris del Pla de Barris, amb l’objectiu de millorar la seva ocupabilitat.

El programa ha suposat la contractació laboral de 15 participants als barris del Raval sud i al Gòtic sud, durant un any a jornada completa amb salari de ciutat, encara que s’han destinat més del 30% de les hores contractades a formació en l’ofici que van triar les persones participants, que han assolit el Certificat de Professionalitat de nivell 2 en atenció sociosanitària a persones dependents en institucions socials.

A més, la formació en competències transversals ha permès treballar aspectes imprescindibles per al correcte afrontament de la feina i dels processos laborals. Partint d’un diagnòstic sociolaboral inicial, s’han portat a terme mòduls de balanç vital i competencial, habilitats socials per l’ocupació i igualtat d’oportunitats, economia de la llar, alfabetització digital adreçada a la inserció laboral, treball de cures més enllà dels rols tradicionals de gènere, emprendre en femení i orientació laboral.

Com a complement, als continguts transversals s’han organitzat més d’una vintena de visites a diferents organitzacions i contactes amb professionals. Els i les participants també han rebut formació en manipulació d’aliments, prevenció de riscos laborals i drets laborals.

Les hores de treball efectiu han aportat a les persones participants experiència laboral com a professionals de l’atenció sociosanitària a persones dependents, realitzant principalment tasques assistencials de suport en la higiene i cura personal, control de medicació i alimentació, suport a la mobilització, tasques educatives i preventives a residències per a gent gran, centres de dia, o al Servei d’Atenció Domiciliària, gestionat per Suara Cooperativa.

Paral·lelament s’han realitzat accions d’avaluació i tutories grupals i individuals de seguiment del projecte, d’acompanyament a la formació i d’acompanyament a la pràctica professional.

A la sessió de tancament es va realitzar una dinàmica grupal, inspirada en un room escape, relacionada amb les competències transversals i tècniques adquirides durant l’itinerari. La directora general de Fundació Intermedia, Sònia Moragrega, va assistir a la sessió de tancament del Programa.

Resultats

El projecte Barris d’Oficis va començar amb 15 persones i 11 han finalitzat la totalitat de l’itinerari, això suposa que un 73,33% de les persones participants han conclòs amb èxit el projecte.

Ara per ara, 5 persones s’han incorporat, o ho faran en els dies vinents, a la plantilla de Suara Cooperativa, amb una contractació mínima de 6 mesos de durada i una jornada a partir de 30 hores setmanals. Altres de les participants seran entrevistades en els pròxims dies per accedir a diversos llocs de treball.

Les persones participants tindran opció a una proposta de pla d’acompanyament a la recerca de feina, per tal de potenciar la seva inserció, mitjançant la derivació a ofertes de treball i a altres recursos d’inserció.

Finalment, el projecte contempla una avaluació d’impacte, per tal de valorar la situació laboral i la incidència en la vida de les persones participants.

logos barris d'ofici pla de barris 2020