L’Ana Cuadrado té 34 anys, és llicenciada en Belles Arts i en Conservació-Restauració de Béns Culturals i és una de les participants del Club de la Feina del Servei Local d’Ocupació del Prat de Llobregat, desenvolupat per la Fundació Intermedia.

L’Ana és llicenciada en Belles Arts i, posteriorment, en Conservació-Restauració de Béns Culturals. Té un perfil especial i molt específic a nivell tècnic-professional. Va néixer a Toledo, però va créixer a Extremadura; tanmateix ha viscut a Salamanca, Galícia, Portugal i des de gener que resideix al Prat. Li encanta conèixer llocs diferents, però el motor d’aquest moviment sempre han estat els estudis i les oportunitats laborals d’allò que l’apassiona: la salvaguarda del patrimoni cultural.

Amb molta experiència en hostaleria, durant la pandèmia, li sorgeix un projecte com a conservadora de patrimoni cultural a Lisboa i no dubta en mudar-se cap allà. Paral·lelament, s’inscriu a un màster on-line (Diagnòstic de l’Estat de Conservació del Patrimoni Històric) amb l’objectiu de trobar majors oportunitats, a través d’unes pràctiques, en un sector en què és conscient que escassegen els projectes.

Tots sabem la complexitat del 2020: el projecte de Lisboa, finalment, és més curt del previst i l’Ana decideix mudar-se al Prat el gener del 2021, on la seva parella havia trobat feina. Així doncs, arriba amb la intenció de compaginar el màster on-line amb alguna feina del seu perfil de preferència (restauradora-conservadora de béns culturals), però no té ni idea de per on començar ni de la situació del seu sector a Catalunya.

Entra a molts portals de recerca de feina, busca per un munt de llocs, però mai troba ofertes publicades relacionades amb el seu objectiu laboral. Segueix moltes pàgines de Facebook relacionades amb el patrimoni cultural, algunes d’empreses privades, altres d’entitats públiques. Veu que no encaixa en les ofertes que publiquen: no compleix els requisits, per anys d’experiència que demanen, edat (menors de 30 amb dret a beques) o perquè no domina el català. Ho comença a veure tot massa complicat, es frustra molt i la seva ansietat va en augment.

Així doncs, decideix anar al SEPE i la tècnica que l’atén li diu que serà complicat que la truquin per una oferta del seu perfil i li recomana que s’adreci al Servei Local d’Ocupació perquè la puguin orientar millor, refer el currículum, etc.

Mai havia participat en un programa d’orientació laboral i el que més l’ha sorprès és el tracte personalitzat que ha rebut des del SLO i la implicació per part de les tècniques. Venia amb l’expectativa d’assistir a xerrades i tallers on es donarien consells a nivell general relacionats amb el món laboral i ha sortit contenta de l’atenció individualitzada que ha rebut i que ha contribuït a la millora de la seva seguretat personal, a donar-se compte que hi ha més oportunitats de les que es pensava i a conèixer detalls que són importants i acaben marcant la diferència cap a l’èxit en la recerca.

El cas de l’Ana és especial, és un perfil molt concret en un sector poc conegut que rarament utilitza els canals habituals de recerca de feina per oferir vacants. Era important que l’Ana actualitzés el seu currículum i l’enfoqués a nivell competencial, tenint en compte el perfil de preferència i que explorés empreses del sector per, directament, realitzar autocandidatura adjuntant també el seu portafoli.

Gràcies a la recomanació d’aquests “detalls”, com diu ella, es va marcar la diferència. És important estudiar cada cas amb deteniment, ja que no a tothom li resulten efectius els mateixos processos. Ser conscients d’això ho és tot en l’orientació laboral, ja que s’inverteix molt temps en la recerca de feina i si no veus resultats en un temps relatiu, arribes a sentir-te molt frustrat i sol. La seguretat personal es veu molt afectada, portant a sentir molta ansietat perquè no sé sap que s’està fent malament i llavors es tendeix a pensar que “no valem”.

L’Ana mai ha dubtat que és molt bona professional, però la imatge que donava no era la millor. Saber com creure en tot el seu capital competencial, plasmar-ho en un currículum per competències que no superés la pàgina i ser capaç de transmetre-ho via e-mail realitzant autocandidatures ha estat principalment el seu procés pel servei d’orientació laboral. Un repte pel qual va necessitar acompanyament i del que se sent molt agraïda. Va rebre resposta del primer correu electrònic que va enviar i aquest juliol ha començat a treballar com a restauradora a Perpinyà en un projecte de preservació de la Casa de Bernat Xanxo, monument històric de 1508, en el que participarà tot l’estiu.

Recomana aquest servei a totes aquelles persones que, com ella en el seu dia, no saben com encarar la recerca de feina, que no saben ben bé quina ocupació podrien realitzar perquè no són conscients del capital competencial de què disposen, gent insegura que necessiti orientació o que hagi d’actualitzar el currículum. A totes aquestes persones els hi diria: que es mantinguin actius i no caiguin en la negativitat, que busquin opcions formatives o tallers grupals d’orientació laboral perquè s’adonin, sobretot, que no estan sols i que hi ha oportunitats i esperança.

Aquest projecte és finançat pel Servei Local d’Ocupació de l’Ajuntament del Prat de Llobregat i desenvolupat per la Fundació Intermedia.